Mivel
ez egy befejezett napló, időbeli a sorrend
1980
március
1980 április
1980 május
1980 június
1980 július
1980 augusztus
1980 szeptember
1980 október
1980 november
1980 december
1981 január
1981 február
1981 június
1981 július
1981 augusztus
1981 szeptember
1981 október
1981 november
1981 december
1982
január
1982 február
1982 március
1982 április
1982 május
1982 június
1982 július
1982 augusztus
1982 szeptember
1982 október
1982 november
1982 december
1983 január
1983 február
1983 március
1983 április
1983 május
1983 június
1983 július
1983 augusztus
1983 szeptember
1983 október
1983 november
1983 december
1984
január
1984 február
1984 május
1984 augusztus
1984 szeptember
1984 november
1984 december
2004
epilógus
Főlapra
|
1980
VI.
9.
Lassan elmúlnak a combomról a lila foltok, szemhéjamról is felszívódnak
a véraláfutások. Lecsillapul a negatív dobott orsó pörgése, a háromszázas
sebesség dübörgése. Pedig még előttem a verseny. Mégis úgy érzem magam,
mint aki befejezte. A Z-50-es téma meghalt egy időre, tehát mi is. Senki
nem csinál semmit. Nem intéz semmit. Tetszhalottak vagyunk. Azon talán
még tudnék csodálkozni, ha a versenyre sikerülne kijutni. Merthogy én
vagyok az öreg AFS pilótája. Miért is ne venne el tőlem a sors egy 1500
kilométeres hegyi útvonalat az NDK-ba? Szeretnék versenyezni, még egyszer,
talán utoljára. Hősiesen, harcosan. Megmutatni: megvagyok még. Ha az idő
jó, és a gép repül. Ez lesz az idei év egyetlen igazi kalandja, nyaralása,
amikor nem állok őrzés alatt.
Repülünk
az NDK-ba!
-
Lazíts már! - szólt rám F a zöld Zsiguliban, útban a reptér felé. - Ne
rázd a lábad!
Kihajoltam az ablakon. Mint harci kanca, toporzékoltam a csatazajra fülelve:
a szerelők már motorozzák a gépeket! Öblös dübörgés keveredett a meghitt
zúgásba: indították az Antonovot. Már láttam is. Csillagmotorja köpködve
próbálta felvenni a fordulatot, füstfelhővel terítve be a zöld gyepet.
Mellette a két kismadár szorgosan döngött a betonon, mint egy-egy mérges
darázs.
A budaörsi körépület homályos templomába lépve végre megnyugodtam: itt
vagyok, mehetünk! Srácok, csomagok, ejtőernyők kupaca. Vállamra dobtam
egy ülőernyőt, és indultam a lépcső felé.
- Nyúúúgi van, nem kell kapkodni - szólt rám Csiga a szerelőkabátja felső
zsebére csapva, amiből egy csavarhúzó meg egy golyóstoll állt ki. - Amíg
én itt vagyok, úgyse indulunk sehova. Szépen megisszuk a kávénkat, aztán
majd szépen bepakolunk. Ami kerek, azt gurítjuk, ami szögletes, azt vállon
visszük.
- Be vagyok sózva - fújtam ki magam, és a pultra eresztettem a súlyos
ernyőt. - Hol az a kávé? Van már meteor? Átrep-engedély?
- A pilóta urak ügyeibe nem ütöm az orrom. Ők se fogják meg az olajos
rongyot. A piszkos munka mindig rám marad, mikor ti rég a kocsmában ültök.
- Jaj, Csiga, ne pampogj már kora reggel! Nem örülsz, hogy világot láthatsz?
- Világot, persze! Legfeljebb az olajteknőt. Arra mérget vehetsz. Hacsak
nem a pilóta urak fogják a hengerfej-tömítést cserélni, meg a nacát pucolni
éjfélig. Mit gondolsz, tegnap mikor mentem haza, hogy ma beleüljetek a
készbe? És ki fizeti ezt meg nekem?
- Isten fizesse meg, Csigabiga, hol is lennénk az arany kezed nélkül!
- simítom meg az arcát, ettől félig lenyeli az "isten ...sszameg"-et,
és az enyhület jeleit mutatva kiesik a hivatásos hőzöngő szerepéből, most
már jöhet a kávé.
Hamarosan minden összeállt, a holmi és a csapat nagy része az An-2-esben
kapott helyet, Sinya meg én beszedelőzködtünk a két kisgépbe. A hevedereket
lazára állítottam, hogy kényelmesen elérjek mindent, műrepülés úgyis kizárva
a póttankokkal, még egy orsó se fér bele búcsúzóul. Mire szép komótosan
kigurult mind a három gép, a hengerfejem hőmérséklete elérte az ideális
140 fokot, semmi akadálya nem volt a felszállásnak. Magunk alatt-mögött
hagytuk az abrosznyira zsugorodó, zöld repteret az integetőkkel együtt,
nekivágtunk az egyre táguló horizontnak.
Kánikula kezdődött Ferihegyen, amikor beütötték az útlevelünkbe a kilépést.
Sokan csodálták apró, kék-fehér madarainkat a betonon. Útnak indultunk
a Német Demokratikus Köztársaság felé. Másfél órát repültünk zöld tájak
felett, mire utolértük a hidegfrontot Brnónál, ahol le kellett szállnunk
benzinért. Orkán süvített végig a tágas reptéren, eső zuhogott, és nem
volt egyetlen koronánk se; csak márkát vettünk otthon. Vágottszárnyú Kispista
mentett meg, volt nála négyszáz korona, és hajlandó volt kölcsönadni.
Ebéd gyanánt zaccos kávét vettünk, Albert kekszet tunkoltunk bele. A váró
kényelmes volt, de egy idő után kifejezetten megutáltam. Amikor már másodszor
aludtam ki magam a bőrülésre dőlve, és még mindig nem kaptunk átrepülési
engedélyt Drezdától, kezdtem körben sétálni, mint a féleszű. Bőrhajú Gyula
bá egyszer csak így szólt:
- Ötkor elindulunk, meglátod!
És megláttam. Tényleg elindultunk. A viharos szembeszélben lökdösődve
araszoltunk, néha meglehetős szorosra kellett fűzni a köteléket, nehogy
elveszítsük szem elől az Ancsát. Alacsonyan úszó felhőpamacsokon vágtuk
át magunkat. Tombolt a hidegfront, vörös, kék és zöld égbolt-darabkák
villantak elő a szürke, fehér és sötétkék felhők közül. Wehlennél a morc
hegyek fején, mint pihék, ültek a szálas fenyőkön fennakadt felhőcsimbókok,
a völgyekben sötét volt, a láthatáron pedig egy kicsi, tiszta ablakon
át ferde, vérvörös sugarakat küldött a nap a fekete felhők alá a földre.
Ne hidd, hogy ilyen volt: sokkal-sokkal katartikusabb. Földközelben repülni,
a tájak, színek, fények, felhők rohanó áradatában mártózni olyan élmény,
amit hiába próbálsz papírra vetni; meg sem közelítheted a valóságot.
Életem második betonra szállása is sikerrel végződött Drezdában, este
nyolckor. Zsibbadt fenekem épp hogy életre kelt, máris vissza kellett
mászni a kabinba. Egy Z-43-as állt elénk és vezetett úttalan utakon Karl-Marx-Stadt
felé. Akárcsak a Szovjetunióban, még térképet se adtak, bekötött szemmel
juttattak el a célhoz, nehogy belenavigáljunk valami katonai titokba.
Már készültem rá, hogy megtanulok éjszaka is leszállni, de az este csak
nem jött. Negyedtízkor dobbantottunk Jahnsdorfban, még világos volt.
Alig láttam az éhségtől. Talán emiatt alakult ki a helyről az a benyomásom,
hogy rút, hideg és barátságtalan. Mindenhol kerítés, szögesdrót. Kaptunk
egy azonosító jelvényt, e nélkül nem juthattunk át a fegyveres őrökön,
kik számos kaput őriztek. Képzeld, reggel még a reptér parancsnokát se
engedték a hangárhoz, mert otthon felejtette a plecsnijét.
Hétfőn edzés, két légteret repülhettünk, egyet a pont fölött, egyet külső
légtérben, összesen harminc percet. Nem sok arra, hogy kiismerjük magunkat
az idegen tájon. A reptér szabályosan be volt rendezve, a tengely- és
sarokponyvák kirakva. Egy egynégyzetkilométeres boxban, vagy inkább ketrecben
kell repülni, a kilépést térbírók büntetik (mínusz 50 pont darabja). A
gyakorlat kezdési magassága ezer méter, az alsó határ száz.
Megnyitó ünnepség, egyenruhás sorakozó. Se légi bemutató, se nép; közönségünk
a konyhai személyzet. Később kiderült: a politikai helyzet miatt még a
város lakói sem tudhattak róla, hogy ők adnak otthont a szocialista országok
1980. évi motoros műrepülő versenyének.
Kezdődött a nyílt kötelező program. Ezt általában mindenki szépen repüli,
mert van idő gyakorolni. Volt ugyan két edzőtáborunk, de rossz idő és
géphibák miatt talán ha huszonöt felszállást sikerült elkövetnünk. Ennek
ellenére a fiúk kitettek magukért, csak én nem remekeltem, meg Németh
Pisti, aki idén lett kerettag. A német csapatot máris magunk mögé utasítottuk.
Szokás szerint a szovjet fiúk-lányok törtek az élre.
Fürdőruhát vettem a nemzeti tréning alá - hiszen nyár volna -, de minek...
hogy szorítson. A nap hol elbújt, hol elő, az erdő felől hullámokban vonultak
a fekete felhők, és jó nagy szél fújt. Volt olyan versenyző - például
én -, aki hétszer lépett ki a boxból... Sátraink előtt ültünk egész nap,
és nyugágyból néztük az eget. Egy büfékocsi meleg kávéval és Fruchtsafttal
szolgált. Reggel és este dús asztalról válogathattunk, életemben ilyen
csodás kajákat nem ettem. Saláták, halak, húsok arzenálja, és az a különös,
borsos sajt...
Az iskola, amiben laktunk, ragyogott a tisztaságtól, az ajtók-ablakok
tökéletesen záródtak, a kulcs hangtalanul forgott a zárban, a csempék,
padlólapok hibátlanul felrakva, a zuhanyzóban automata mosógép, állandó
melegvíz, rongy, mosószer... nem vagyunk mi ilyenekhez szokva. A kantinban
fél márka egy kávé és 1,30 egy sör (kábé öt forint). Sört persze nem ihattunk,
Sinya megtiltotta, ezért valaki mindig lesben állt, és ha elhangzott,
hogy "jön az állami edző!", akkor pucoltunk. (Van neki egy másik
neve is: Aladdin. Tavaly ragadt rá, mikor Békéscsabán egyik éjjel - nem
józanul - nem találta a cipőjét, ezért gyufákat gyújtogatott a hálóban.
Ő nem tud róla, mondhatjuk is nyugodtan, mert nagyothall.) Magával tolt
ki legjobban, mikor száműzte a sört...
Ránk köszöntött a kétnapos záporeső. Végre rendes ruhába bújhattunk, mert
kilátásba helyezték, hogy házon kívül ebédelünk. Buszba préselődve indultunk
valamilyen kirchenbe. Felpöfögött a hegyoldalon a tragacs, aztán lassult,
kezdett visszagurulni, végül egy kínos pillanat után túljutott a holtponton,
a lejtő végén már láttuk a Waldhaust festői környezetben. Három orosz
fiúval ültettek szembe az asztalnál, nemigen tudtam, hová nézzek, hogy
mozduljak, oroszul már nem tudok, ők angolul még nem. Félhomály volt,
csend, a kaját nem hozták, rágyújtani nem mertem. Weingärtner Feri (szóval
Wege) mentette meg a helyzetet, oroszul diskurzusba kezdett Frolovval,
mi is bekapcsolódhattunk. Természetesen repülésről, gépekről esett szó,
minek következtében Jurgisz Kairisz meghívott minket Litvániába, a köztársasági
bajnokságra. Wege mosolygott: oké, oké, adjátok írásba, és ne nekünk,
hanem a főnököknek! A téma abba is maradt, mint már sok más, ami meg sem
született, máris hamvába holt. Csak a szívünk fájt: mennyi lehetőség,
mennyi szabadság, repülés - máshol! És mi kéne hozzá? Valaki, aki szívén
viselné a műrepülést, a sorsunkat azok helyett, akik csak szorítják a
kétezer lóerős íróasztalt.
A fogások negyvenpercenként érkeztek. A cseresznyekompótomat Artiskjavicsusznak
adtam. Szédülj el, micsoda neve van! Ő is litván. A reggeli briefingen
a német parancsnok csak annyit tudott kinyögni: "Artk...", máris
kitört a közröhej. De barátunk megszokhatta, mert rögtön felállt. Az egyszerűség
kedvéért mi Articsókának kereszteltük.
Este megkaptuk a zárt kötelező program kottáját. Ezt a versenyzők által
javasolt figurákból a zsűri rajzolja össze, és csak a földön lehet "gyakorolni".
Jó nehéz volt, nem épp a mi gépeink teljesítményére méretezték. A szovjet
Jakok dupla lóerővel bírnak, mint a mi AFS-eink. Voltak itt olyan figurák
is, amiket nem lehetett másképp, csak mínusz 5 és plusz 8 g terheléssel
kirepülni, miközben az AFS csak +7 és -4,5 g-t bír hivatalosan (na jó,
van még egy 1,5-ös törőterhelési többes, de ott már valaminek törni kötelező).
Ahhoz, hogy szép legyen a gyakorlat, hosszú függőlegeseket kell repülni,
amihez motorerő kell. Ami nincs. Mi tehát zuhanunk, hogy legyen lendület,
ezzel jó sok magasságot vesztünk, amit nem tudunk később visszanyerni.
Ott fenyeget a száz méter, ha alá kerülünk, az 200 pont büntetés. Rengeteg.
Remélem, tudsz követni? A dolgon úgy szoktunk segíteni, hogy ezernél jóval
magasabban kezdünk; a felső magasságsértést "nem veszik észre",
nehéz is megítélni. De mi van akkor, ha a felhők bezárulnak 1050 méteren?
Az aztán a pech. Megeshet, hogy a 25 figura nem jön ki száz méterig. Vagy
ha igen, a végét elkapkodja az ember, rövid szárakat enged, ez csúnya,
de hasznos, mert nem merül annyit a gép.
No, körülbelül lefestettem, mennyi problémával kell küszködnünk egy versenyen.
Ha belegondolok, hogy annak, aki Z-50-essel vagy Jak-50-essel repül -
mint rajtunk kívül mindenki -, soha ilyen gondja nem lehet, ökölbe szorul
a kezem. Azokkal a gépekkel bármit meg lehet csinálni, akár felfelé is
tudnak műrepülni... Amikor az AFS recsegve, szörnyű lassan elemelkedik
a földtől, úgy érzem magam, mintha valaki letolta volna a nadrágját: ég
a pofám miatta.
Este, egyedül maradván a szobában, kiraktam a padlóra a papucsaimat -
ők voltak a kereszt a reptér közepén -, és vagy hússzor lejátszottam a
zárt kötelezőt, találgatva, hogyan helyezzem el a térben, milyen sebességekkel
dolgozzak, hol vigyázzak és mire.
A rossz idő miatt előrehozták a 3. programot - szabadonválasztott -, hogy
a verseny értékelhető legyen. Reggel a szokásos briefing, mindenki együtt,
sorsolás. A versenyzők startszámot húznak. Mindenki az egyestől reszket.
Az első indulónak a legrosszabb, nem tud kihez viszonyítani, nem tudja,
merre sodorja a magassági szél, hogy kell helyezkedni, nehogy kifusson
a ketrecből, nem tudja, mennyire tart a levegő vagy mennyire híg, harap-e
a motor, vagy hiába kavar a bajusz.
Tapsvihar: Mocsalina kihúzta az 1-est. Pici, borzas hajú orosz lány, fülében
aranykarikák, háta mögött néhány világbajnoki arany... soha nem tudtam
egy mosolyt kiérdemelni tőle, mióta tavaly, Csabán, az első nemzetközi
versenyemen megvertem az egyik számban... ráadásul Trénerrel, ami az AFS
vágatlan szárnyú, sőt kétüléses, lomha elődje. Tudod, ez olyan, mintha
biciklivel előznél le egy Yamahát. Ő már akkor is rég Jakkal repült.
Délután végre elmehettünk a városba. Nem sokat láttam Karl-Marx-Stadtból;
az út busszal félórát tartott oda is, vissza is, futottunk vásárolni a
nagy olcsóságba.
Visszatérve látom ám, hogy a gépünket, az X-et tolják a hangárba. És nincs
orra.
- Ülünk a Vágottszárnyú Kispistával a sátor előtt - mesélte Csiga -, Sinya
repült éppen. A fekvőnyolcast csinálta, hátonkinyomás, aztán a tetején
puff, leesik valami a gépről, a motor meg üveghangon felvisít. Pista mondja,
te Csiga, valami leesett! Az ám, mondom, a légcsavar! Pörgött lefelé veszettül,
pont a tengelyvonalra esett, a bírók elé.
- Elgörbült?
- Hú, olyat még nem láttál!
Sinya rögtön kikapcsolta a gyújtást, vészkioldotta a futóművet, és simán
leszállt. A másnapi eligazításon ezért köszönetet és egy csokor virágot
kapott a repülésvezetőtől. A németek nálunk is nagyobb bürokraták; bizottságot
hívtak Berlinből, hogy megvizsgálják a másik gépünk légcsavar-tengelyét,
nincs-e rajta fáradásos repedés. A technikánk levizsgázott. Úgy látszott,
a versenyből is kimaradunk... Végül a többiek beleegyeztek a sorsolásnál,
hogy mi öten az utolsó startszámokkal indulhassunk. - Addigra talán kész
lesz a Manci - így Sinya. Kívántunk neki boldog születésnapot - pilótáéknál
így szokás kényszerleszállás után -, aztán meglógtunk előle, mert a lengyelek
meghívtak sörözni.
Egymás után elszivárogtunk, majd találkoztunk a harmadik emeleten. Lengyel
barátaink addigra már a leszállójelet is kirakták üres sörösüvegekből
(ez egy nagy T-betű, ha nem tudnád). Wege jóvoltából szinte problémamentesen
társalogtunk. Stas, a félkarú lengyel bíró jól beszél oroszul és németül
(a karját tükörrepülésben levágta a légcsavar, azóta bíró). Krzysztof
barátunk - akit a sok mássalhangzó miatt csak Krisznek hívtunk - néha
magában vihogott, annyira mulatságos volt a sírásra emlékeztető nevetésével,
kopaszodó fejével és egérképével, hogy ha ránéztem, máris nevetnem kellett.
A többiek meg rajtam nevettek. Szufa tudott angolul, de miután a többiek
ránk szóltak, hogy "na, beszélgessetek egymással!", egy szót
se tudtunk kinyögni.
Tízkor ránk kopogott Jirzsi Saller, kissé imbolyogva, magyarázott nekem
csehül, amiből csak Radka - szobatársnőm - nevét értettem, meg azt, hogy
az órájára mutogat. Éles eszemmel kitaláltam, miről van szó, és a falra
rajzoltattam vele, hány óráig foglalják el a szobám, nehogy félreértés
legyen. Éjfélig nem mehettem haza. Pont addig tartott a hagyományos lengyel-magyar
barátkozás.
Másnap beköszöntött a jobb idő. Mivel mi 22-27-ig szerepeltünk a startsorrendben,
a srácok bementek a városba egy csomó megbízással, hiszen Csiga például
éjjel-nappal motort szerelt, Kovács Pali bíráskodott, nem jutottak hozzá,
hogy elköltsék a márkáikat. - Ha én nem viszek a lányomnak hátizsákot,
jobb, ha haza se megyek - közölte Pali.
Egyedül maradtam, végignéztem a zárt kötelezőt, hogy tanuljak. Ez a program
vízválasztó, amiben a pilóták igazi arca megmutatkozik. Nem begyakorlott,
megszokott figurákat, kombinációkat repülünk, hanem néha teljesen újakat,
kottából olvasva, szinte tapogatva a teret, időt, magasságot, sebességet.
Nem volt módom kipróbálni például, hogy a hátról függőlegesre felnyomott,
negyedelt félorsót milyen sebességből lehet rendesen megcsinálni...
Szerencsésen lezajlott a szemle beteg gépeink fölött, folytathattuk a
versenyzést. A gombóc ekkor kezdett nőni a torkomban, tudván, hogy az
éjjel hat órát se aludtam. A nap véletlenül kisütött, amikor bekötöztem
magam a gépbe, ettől viháncolós kedvem támadt. Még a kezem se remegett,
amikor a vattát betömtem a fülembe. Tudod, versenyen rádió nélkül repülünk,
ami nagyon jó, nem teszi próbára nyakizmaimat még a fejhallgató is (ami
ugyan nyugalmi állapotban nem nehezebb fél kilónál, de ha megszorzod mínusz
négy g-vel, mindjárt két kilóval húz, miközben a fejem már húsz kilopond
erővel kíván megválni tőlem). Mikor odatolták a bikát (ez egy külső akku)
és beindult a motor, úgy láttam, a többiek feszültebbek, mint én. Kigurultam
és felszálltam.
Bár a felhőalap a gépem orrát nyaldosta, épp ezren volt, belefért minden
a 900 méterbe. Minden gyakorlatnak van egy mélypontja, ha azon túlvagyunk,
már minden rendben. Ez itt az a bizonyos hátról kezdett, függőleges orsó
volt legyezővel lelépve, amit háton is kellett elnyomni, miután az ember
szép hosszan nekieresztette a földnek. Minél hosszabb a szár, annál szebb
a figura - és annál nagyobb a terhelés a végén -, bele is futottam a 305-be
(ez a megengedett). Elnyomtam, szemem majd kijött, háton robogva rápillantottam
a magasságmérőre, 180 métert mutatott. A földön visszacsavartam az órát
mínusz 20-ra, hogy becsapjam magam, tehát volt magasságom bőven. Megeresztettem
a szárakat, nem úgy, mint tegnap! Ugyanis a szabadonválasztottamat eltoltam,
kihagytam valahol egy függőleges dobott orsót, miáltal az egész 350 pontos
figura nulla lett. Egy helyen irányt is tévesztettem - a bírók ugyan nem
vették észre, olyan sikeresen, csak az oldalkormánnyal manipulálva csaltam
vissza magam a helyemre -, ettől ideges voltam, és kapkodva repültem.
Ma aztán volt zuhanás, háromszáz alatt szinte sose volt a sebesség. Minden
mozdulatban külön élveztem az erőmet, kezemben a biztonságot. A nap ragyogott,
a motor húzott, a gép engedelmes volt. A tengelykereszt mindig alattam,
kemény voltam és férfias. Tiszta, nagy pillanatokat éltem meg, amikor,
ki tudja, mitől, egyszerre csak minden sikerül. Különös hangulat, isteni
állapot; ez az ihlet maga. Csillagóra. (Megjegyzem - hogy lenyessem a
költői felhangokat -, egy-egy átmulatott éjszaka után igen gyakran sikerült
újraélnem ezt az ihletet... a tudományos magyarázatot pszichológusra vagy
belgyógyászra hagynám.) Nem akartam elhinni, hogy már vége, mikor billegtettem
a gyakorlat végén. Hiányérzetem volt: talán megint kihagytam valamit?
Leszálltam, a srácok sebtében tépett sárga virágokkal vártak, és Sinya
csak ennyit mondott: - Szinte hibátlan. Nem tudok mit mondani. - Szűzanyám,
ez aztán! És pont tőle! A föld fölött tíz centivel jártam.
Délután a táblán olyan pontszámokat találtam, hogy hinni se mertem a szememnek.
Megvertem az egész lengyel csapatot, az összes németet, plusz a magyar
csapatot - kivéve Sinyát, ő 9 ponttal volt nálam jobb -, és a női nagyágyúk
közül Mocsalinát (prolongálva ezzel, hogy úgy nézzen rám, mint a büdös
hurkára), de még a cseh Európa-bajnok Olga Kovacicovát is... csupa Jak-50-est,
Z-50-est! Boldogságom határtalan volt, annál inkább, mert már lemondtam
róla, hogy itt labdába rúghatok. Ellenfeleim a várost járták, míg én repültem,
hazatérvén a hirdetőtábla előtt nyilván törték a fejüket, vajon hogy csináltam
ezt, én, akivel számolni se kellett. Negyedik lettem ebben a számban.
Összetettben ettől még az utolsó, de kit érdekelt? Az első három helyet
már tíz éve úgyis az orosz lányok bitorolják, felváltva.
Az AFS-ből igazán mindent kihoztunk, amit lehetett. Sajnos, Wege rontott,
négy figurája nulla lett, így a magyarok csapat harmadik helye is kútba
esett. Számunkra véget ért a verseny, immár hivatalosan is sörözhettünk.
A délután tízig tartott, még akkor se volt sötét.
A döntő gyönyörű volt - földi halandó el se tudja képzelni, miket lehet
ezekkel a gépekkel csinálni. Articsóka lett az első, mögötte haverja,
Kairisz. Csak az ötödik helyet engedték át a cseheknek. Női kategóriában
dettó. Akik annyit repülhetnek, mint ők, s még pénzt is kapnak érte, azoknak
ez kutyakötelességük.
Nagy készülődés kezdődött, a lányok hajat mostak, sütöttek, ruhát válogattak
- közeledett a bankett. A kertben szétvágott ejtőernyőkből sátrakat állítottak,
volt hús nyárson, szalvéta nélkül (ez náluk nem divat), de legalább egy
lavór langyos vizet odakészítettek.
Nemrég varrtam egy hófehér ruhát arany szegéllyel, röpködő szoknyával,
azt vettem fel. Amikor lelibegtem a lépcsőn az irtózatos magas sarkú aranyszandálban,
Kairisz és Frolov félreugrottak előlem, és meghajoltak. Minden szem rám
szegeződött. Bemenekültem a sarokba a magyarokhoz, de ők se kíméltek.
- Nem hiszek a szememnek! - horkant fel Sinya.
- Mi van, nőnek öltöztél? - kérdezte Witek.
- Nézzétek, micsoda csaj szállt le közénk! - ugratott Balatoni Józsi.
- Srácok, ez a tyúk kicsoda? - tette félre Wege az úri modorát. Németh
Pisti negyven foggal vihogott.
Végül visszatért a terem zsongása, megkezdtük a sörivást. Mivel a mondás
úgy szól: sörre bor mindenkor, utána jött a bor. Csak nem akart hangulatom
lenni. Hű lovagom, Krisz táncolni kért, de mivel mindössze egy bátor pár
csoszogott a kövön, szemérmem nem engedett csatlakozni. A többiek tuszkoltak,
ne hozzak szégyent a magyarokra, Gyula bá egyenesen hazafias kötelességemmé
emelte, de még innom kellett, hogy bátor legyek. Később aztán, hogy magasra
hágott a hangulat, sorban jöttek a kérők, legalább ötféle stílust gyakoroltam
félóra alatt: a német reptérparancsnok keringőzött, Krisz rumbázott, Csiga
rokizott, Sinya peckesen magához szorított a tangóhoz, Szufa kért nekem
egy számot a zenészektől, és még a szandálom se vetette magát észre. Mármint
a tyúkszememmel.
A népek barátkoztak, Gyula bá lehozta reprezentációs célú vodkáit, és
nagy internacionalista érzületektől áthatva - szesztől szintén - töltögetni
kezdett. Olga druszám, aki mellesleg a Phil. Dr. előtagokat viseli a neve
előtt, dús kebleit alig rejtő cigányruhában szólót énekelt és zongorázott.
Gyula bá megigézve nézte. A három pohár szeszt, amit gyors egymásutánban
kaptam, hol átöntöttem valaki poharába, hol eldugtam az üvegtenger sűrűjébe,
tény, hogy sikerült korty nélkül megúsznom. Be is tette volna a kaput.
Későn mentem fel aludni. Volna. Ha a szobámban az ajtónyitásra nem rebbentek
volna a takarók. Persze megint Saller volt az Radkával.
- Pardon - mondottam, és becsuktam. Kívülről. Felmentem a srácokhoz, volt
náluk az emeletes ágy tetején egy hely. Csak Wege ébredt fel, odaadta
a tréninggatyáját, azt felhúztam a szoknyám helyére, és bebújtam a pokróc
alá. Életemben olyan jót nem aludtam.
Reggel Sinya benyit, pillantása a pár aranyszandálra esik, mire rémülten
visszacsukja az ajtót. Gondolom, tanakodott kicsit, hogy hol tévesztette
el a házszámot, de végül csak bejött. Muszáj volt életre kelni, reggelizni.
Locsogott a csendes eső, tíz fok (júniusban!), szürke, undok felhőcsimbókok
az ég helyén. A csapatok a gépeiket készítették a hazaútra. Szívembe markolt
a finis érzése: vége hát a szép napoknak, itt maradunk egyedül. A bankett
előtt megjött Budaörsről az An-2-esünk, ami az új motort hozta a Yankee-be
(HA-SAY a lajstromjele amúgy, majd ha ráérek, elmondom, hogy megy a betűzés
nálunk). Amikor leszakadt a légcsavarja, majdnem magával rántotta az egész
motort, a motorágy tartóvasai elgörbültek és meglazultak. Valószínű volt,
hogy a főtengely is károsodott. Ciki. Az új motort még be is kellett járatni.
Legalább öt órát kellett beletenni indulás előtt.
Az idő kijavult, az ablakból néztük, ahogy a többiek kigurulnak, felszállnak.
A szovjetek azonnal hármas kötelékbe rendeződtek, tudtuk, hogy készülnek
valamire. Végigdörögtek a hangár fölött, neki az épületnek, úgy éreztük,
elviszik a tetőt is. Aztán a gépek hasából piros rózsák hullottak alá
- a lányaik kapták a díjkiosztón -, igazán szép búcsú volt.
Csak az orosz csapat egy része maradt velünk, nagy csend ülte meg a repteret:
üres szobák, üvegek, száradt rózsák... boldog együttlétünk szomorú maradékai.
Az ebédlőben elárvult asztalok, a tévé szólt, de németül, Sinya a szerelővel
kocsmázni ment, Gyula bá a szobájában bujkált, mert az este elbotlott
és megütötte magát, én csak vártam, vártam a felszállást. Verőfényes,
nyugalmas délután lett, felhő egy szál se, mintha gúnyolódna velünk az
idő.
Végre Kovács Pali berepülte a gépet. Szépen műrepült, büszke voltam rá.
Olyan éhes szemekkel nézte mindenki, mintha legalábbis hetek óta hasonlót
se láttunk volna. Amikor kiszállt a gépből, Taraszov, a szovjet bíró egy
spárgára fűzött konzervdoboz-fedelet akasztott a nyakába hangos ováció
közepette, a gondnok bácsi pedig egy csokor friss törökszegfűvel csoszogott
oda hozzá. Végül az orosz lányok-fiúk erőnek erejével háromszor feldobták
a levegőbe. Miután nem volt hajlandó menni, kezét-lábát megfogták és felállították
a dobogó felső fokára. Mindenki tapsolt, ő meg lányos pironkodással próbált
hárítani.
Hétfőn reggel szép, szürke idő, kutyahideg, de a felhő magasan, a látás
legalább ötven kilométer. Én kezdtem a motorjáratást. Egy órát 900 méteren
utazgattam százhatvannal, utána korlátozás miatt negyven percig 300 alatt
kellett maradnom. Volt az néha húsz méter is a dombok között. Végighúztam
a szomszéd falu főutcáján, az emberek a nyakukat tekerték odalent, aztán
"felmásztam" a dombra, a fenyőerdő fölött alig méterrel zümmögve
ösvényeket követtem. Odébb találtam egy magányos tavat, rajta egy kőtoronnyal,
körülrepültem. Gyönyörű volt. A szomszédos szántóföldön megállt egy Trabant,
két férfi szállt ki belőle. Rájuk csaptam, eltávolodtam, visszatértem,
köröztem fölöttük, mire beugrottak a kocsiba és elmenekültek (biztos lopni
jöttek). Követtem őket, előztem, visszafordultam, szemből rájuk csaptam.
Valószínűleg megemlegették ezt a napot. Alacsonyan száguldani, benézni
udvarokba, őzet űzni az erdőn, szállni hegyen-völgyön... álmodtál már
ilyet? A valóság százszor több. Mindenhatónak éreztem magam.
Még adtak ebédet szegény németek, de már csak rántottára futotta. Elbúcsúztam
a sárga Fritzi kutyától, és hazaindultunk. Nekem jutott az új motor, úgy
járt, mint egy Schaffhausen. Mindenkit lehagytam, ha nem vigyáztam, olyan
erő volt benne. Egész kis fordulaton kellett követnem az Ancsát, nehogy
rászaladjak.
A Z-43-as megint elkísérte - vagyis elvezette - kötelékünket Drezdába,
onnan nekivágtunk a wehleni hegyeknek. Alacsonyan haladtunk a felhőzet
miatt, követtük a dombok vonulatait, a fenyők néha szinte csiklandozták
a hasunkat. Húszpercenként kapcsoltunk új adóra, az irányítók kézről-kézre
adtak minket. Prágánál ránk szól az approach, hogy azonnal hagyjuk el
a frekvenciát. Biztos voltam benne, hogy jól értem: one-two-six decimal
two; át is tekertem gyorsan a 126,2-re. Megnyomom kétszer az adógombot
- felesleges beszéd helyett így jeleztük egymásnak, hogy ott vagyunk -,
nincs válasz. Kezdtem megijedni. Olyan ez, mint mikor az ember leejt egy
tűt, aztán nem győzi megkeresni a frekvenciák szalmakazlában. Végigjártam
az összes megahertzet, mindenütt beszóltam: "Itt vagytok?!",
válasz sehol. Zengett tőlem az éter. Aztán lemondóan visszatekertem 126,2-re,
és hallgattam a csendet.
- Jobbra melletted egy Cmelák! - zengett fel Sinya hangja nagy megkönnyebbülésemre.
Olyan érzés a levegőben találkozni valakivel, mint messze távolban egy
barátra lelni. A sárga kisgép sokáig haladt kissé előttünk, lassúak voltunk
a megpakolt Antonov miatt. Ahogy fogyott belőle a benzin, úgy kezdtünk
gyorsulni.
Három zivataron keltünk át. Magasabb hegyek jöttek, csúcsuk eltűnt a felhőben.
Kénytelenek voltunk a sztrátuszok fölé emelkedni. Istenem, de szegényes
próbálkozás elmondani, milyen a tejfehér felhők buckáit pöckölve szállni...
Mellettem a többi gép, itt, elemi közegükben egészen mások, mint a földön.
A kis, együléses AFS behúzott kerekein szinte guggol a levegőben, szorgalmasan
döng, mint a darázs, a böhöm, dörmögő An-2-es dupla szárnyával, vaskos
törzsével könnyednek tűnik... ha egyet mozdítok a boton, becsúszhatok
az oldala mellé, mint csibe a tyúkanyóhoz, ha ügyesen játszom a gázkarral,
ott is ragadok, mintha hozzánőttem volna. És a felhők felett, ugye, mindig
kék az ég. De olyan kék, amit el se tudsz képzelni, földönfutó. A felhők
teteje szemfájdító fehéren ragyogó, kies tájat formáz, kerülgetheted a
habos hegyeket, lebukhatsz az árnyas völgyekbe. Odalent néha felvillan
a föld távoli, zöld foltokban, mintha egy sötét szobába lesnél be. Fent
minden csupa fény, lent csupa homály.
A repülők fóniáznak, azaz azonos nyelven kommunikálnak. Az A betű az egész
világon Alfa, a B Beta, a C Charley és így tovább. Ám minden országnak
megvan azért a maga lazább "fónia-nyelvjárása". A sárga Cmelák
például Oscar-India-Tango helyett Ottokar-Ivan-Tomásként jelentkezett
be, és hívogatta ötpercenként Brno tornyot. Sinyával átvigyorogtunk egymásra,
ahányszor hallottuk. A távolból nemsokára megszólalt egy másik cseh, aki
Ottokar-Ivan-Helenának nevezte magát.
- Na, itt az egész család! - szólt ki Angyal Gyuri az Ancsából. Nem állhattam
meg, hogy bele ne vihogjak az éterbe.
Brnóban le kellett szállnunk üzemanyagért. Alighogy besiklottunk, már
siklott utánunk egy hatalmas zivatar. Megint váró, megint zaccos "káva",
megint kölcsönkorona. Benzint hordóban hoztak a szomszéd reptérről, kannába
kellett szivattyúzni, onnan töltögetni a szárnyvég-tankokba. (Hű, de megijedtem!
Az írógép addig lökdöste a szekrény oldalát, míg odafönn a polcon eldőlt
a Munka Törvénykönyve. Akkorát szólt, mint egy ágyú! Legalább három kiló.)
Félhétkor indulhattunk tovább. Az idő egyre javult, végül olyan hatalmassá
tágult a horizont, hogy száz kilométerre is elláttunk. Fájt a fenekem.
Ha rajtam múlna, akár reggeltől estig repülnék, de a fenekem mindig tiltakozik,
amikor megszűnik benne a vérkeringés. Feltámasztottam a lábam az oldalkormányra,
és amennyire a kabintető meg a hevederzet engedte, felnyomtam magam az
ülésből. Ez segített, bár az iránytartásom jelentősen romlott.
A ferihegyi kontroll fű alatt, azaz légifolyosón kívül, a Duna fölött
háromszázon engedett be minket, hogy hazaérhessünk sötét előtt. Már elhagytuk
Leányfalut, mire végre meglátott a radaron. Átrepültünk Újpest fölött,
és egyenesből leszálltunk a betonra. A Follow-me bevezetett a terasz alá.
Nem örültem a nézőközönségnek, amikor ázott-kócosan és sántikálva előmásztam
a gépből. A lábam ujja meggyűlt egy benőtt köröm miatt, rosszul tűrte
a magasságváltozást, piszkosul fájt egész úton.
A nap már elbújt a horizonton, a leszállófények égtek, mire hazai füvön
dobbantottunk.
VI.
25.
Már csak 53 kiló vagyok. Nagyon elkapnék valakit. De hát nincs nekem olyan
szerencsém. Itt volt a verseny, és mi lett? Semmi. Két meghívás, amiből
nem lesz semmi. Most meg kiüt rajtam a veríték. Elviselhetetlenné élesedik
a kép odakinn: a fehér felhők, a nagyon kék ég. Túl tiszta, túl szép.
Nem veszek részt benne. Valamit tenni kell. Repülni. Repülni. Mindig szebben
és szebben. Talán most megragadtam az igazi formám uszályát. Milyen boldog
is vagyok, ha ott lehetek egy versenyen. Ha nézhetek fel az égre. Ahol
szépséges madarak rajzolnak gyönyörű figurákat.
|